Sunday, June 15, 2014

Tips susukan baby walaupun anda ibu yang kurus!!

Alhamdulillah..beberapa hari lagi baby boy Razin akan setahun.. [dalam blog personal mummynabeela ada cerita tentang perkembangan Razin yg kini dah bole berjalan!]
Pekembangan yg sangat cepat... Biasa la no3..dia tak sabar tengok kakak2 nya belari. Dia pon nak join jgk...
Kalau nak taw..semasa mngandungkan razin aku memang amik supplemen shaklee seperti vitalea,b complex,vita C dan Ostematrix.Tapi masa tu belum jadi ahli..rugi baaaanyak pekara. Terlepas bonus & ilmu2 berguna tentang 'healthy lifestyle' ni... Ye la, masa tu.. "Who cares?" Tp sekarang masa aku pulak bg kesedaran kat korang...pentingnya jaga kesihatan.

K, melalut dah...
Sebenarnya nak citer... Orang selalu cakap.. "Kurus2 pon banyak susu ek..." Sebenarnya susu ibu ni mind setting kita.. Nak atau tak nak je susu kan baby... Lagi satu faktor pesekitaran...Usaha kita nak menyusukan baby...rajin ke tak mngepam  mngikut jadual atau kerap ke tak baby menyusu dalam sehari.Aku bkn la peer counselor..tapi bebekalkan skit2 tentang ilmu 'breastfeeding' berjaya gak aku mnyusukan orang bujang ku sehingga hampir genap setahun.
Tips menyusukan baby walaupon korang jenis badan slim melim... (Size doesn't matter pon sebenarnya)

1. Set minda...nak susukan baby..kesian kat baby tak menyusu susu manusia dalam usia yg sepatutnya.Itu yg aku ckp kat diri aku la....
2. Makan makanan favorite... Selalunya kalau korang suka dengan sesuatu makanan..hati korang happy makan2 @ minum InsyaAllah susu melimpah ruah.Alhamdulillah.Sebab tu aku bkn jenis ikut petua..nak makan atau minum apa untuk jadi 'milkbooster'..Ikut badan masing2.
3. Jauhi stress... Ni aku tak taw nak cakap macamana.Sbb ada masanya production susu memang terganggu akibat stress.Biasanya ble stress kat opis.. Susu biasa akan merundum.
4. Kerap mengepam..at least setiap 2-3 jam sekali...kurang dari 4 jam mesti pam..pam..dan pam. Kena la rajin. Semua taw kan supply vs demand??? Dan mngikut kata sifu BF ku.. Wajib powerpumping at least seminggu 1x.Klu merundum tu buat la selalu spy demand lebih..then, supply pon lebih r...
5. Jaga kesihatan...klu ibu2 sihat&happy..bertenaga&tak stress...InsyaAllah..semua berjalan lancar.
Sebab tu la saya amik supplemen...untuk mengelak lesu, penat, stress atau mudah jatuh sakit...selain tu apa yg kita makan baby pon dapat.Contoh, klu kita makan Omega Guard...mesti baby yg menyusu pon dapat khasiat...bagus untuk perkembangan otak bayi & kesihatan paru2 dia.
6. Tawakal...mohon pada Allah..rezeki yang baik & melimpah ruah.Amiiin. Zikrullah.

Actually, tips2 ni selain ilmu yang aku korek dari GROUP IBU2 MENYUSU... aku tulis ni atas dasar pengalaman sendiri... Selamat Mencuba...


Happy breastfeeding mommies
Lyna Sabran

♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 1109279 ]
♥ Contact No | WhatsApp :019 680 0226
♥ Emel : mummy.beela@gmail.com
♥ Blog :http://mummynabvitalounge.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment