Saturday, May 23, 2015

Bahaya stress berpanjangan

Assalamualaikum w.b.t,

Nak sambung sikit tentang entry lepas..kalau belum baca [klik sini

STRESS lama-lama ni tak bagus..Ia juga salah satu gaya hidup tidak sihat dan negatif yang boleh mendatangkan macam-macam penyakit termasuk Hypertension (darah tinggi), Depression, Sakit jantung & juga kanser.
Sebenarnya hormon-hormon dalam tubuh bekerja dengan sangat seimbang. Jumlah yang tepat dari setiap hormon akan menghasilkan hal yang positif.  Jika stress itu hanya seketika, sedikit aliran adrenalin itu baik dan tak membahayakan. Tetapi jika stress jangka panjang dan tetap ia bakal mendatangkan  masalah.

Misalnya, jika seseorang hidup bertahun-tahun dalam kemarahan yang tak diselesaikan contoh bersama pasangannya, aliran adrenalin akan menjadi berlebihan atau jika seseorang yang bekerja selama bertahun-tahun di bawah seorang bos atau sistem yang membuat dia merasa tak larat dan tak gembira, orang tersebut akan mengalami kemarahan berpanjangan. Stress (emosional) jangka panjang ini menyebabkan aliran hormon adrenalin dan kortisol secara terus-menerus masuk ke dalam darah dan aliran tersebut memberi impak bahaya kepada tubuh.
  • Hypothalamus (Hypothalamus, organ kecil yang berada di pusat otak)  memberi signal kepada kelenjar adrenal untuk memproduksi lebih banyak hormon adrenalin dan kortisol untuk dilepaskan ke dalam pembuluh darah. Hormon-hormon ini mempersiapkan seseorang untuk bereaksi lebih cepat dan efektif dalam mengatasi tekanan pada saat itu.
  • Hormon-hormon ini meningkatkan kerja jantung, bernafas lebih cepat, tekanan darah dan metabolisme. Pembuluh darah melebar agar lebih banyak darah yang mengalir ke otot, sehingga otot tubuh kita bersedia & berjaga-jaga.
  • Liver melepaskan glukosa yang disimpannya untuk meningkatkan energi tubuh.
  • Manakala,peluh diproduksi untuk menyejukkan tubuh. Reaksi natural ini dikenal dengan nama respon stress. Apabila stress juga akan meningkatkan kemampuan seseorang untuk tampil lebih baik di bawah tekanan. Contohnya, seseorang dalam keadaan stres dan panik dapat mengangkat beban berat yang dalam keadaan biasa dia tidak kuat melakukannya. 

Apakah kadar adrenalin yang tinggi berbahaya?
  • Kadar adrenalin yang tinggi dan berkepanjangan dapat meningkatkan detak jantung dan tekanan darah sehingga detak jantung menjadi lebih cepat dan tekanan darah tinggi. Hal ini tidak baik.
  • Kadar adrenalin yang tinggi dan berpanjangan juga dapat menyebabkan peningkatan trigliserida yang adalah lemak di dalam darah dan peningkatan gula darah. Ini juga tidak baik.
  • Kadar adrenalin yang tinggi dan berkepanjangan dapat juga menyebabkan darah membeku lebih cepat (yang menyebabkan terjadinya plak), tiroid menjadi terlalu dirangsang, dan tubuh menghasilkan lebih banyak kolesterol. Semua pengaruh ini, jika berpanjangan, akan membawa maut.
Bagaimana dengan hormon kortisol yang berlebihan?
  • Ketika tubuh melepaskan adrenalin ke dalam sistem, tubuh juga melepas hormon yang disebut kortisol. Kadar kortisol yang tinggi dan berpanjangan dapat menyebabkan kadar gula darah dan insulin meningkat dan tetap bertahan pada tingkat tinggi. 
  • Kadar trigliserida meningkat dalam aliran darah dan dapat bertahan pada tingkat tinggi.  Kadar kolesterol juga akan meningkat.
  • Terlalu banyak kortisol dapat meningkatkan berat badan dan menghasilkan kegemukan khususnya bahagian tengah tubuh.
  • Terlalu banyak kortisol dalam tubuh dapat mengurangi kalsium, magnesium dan potasium dalam tulang.  Itu dapat menyebabkan kerapuhan tulang (osteoporosis).
  • Sebagai tambahan terlalu banyak kortisol dapat menyebabkan tubuh menahan sodium (garam) yang menyebabkan peningkatan tekanan darah.
  • Peningkatan kadar kortisol secara mendadak akan menyebabkan gangguan fungsi imun tubuh, dan ia dikaitkan dengan berbagai macam penyakit.

Mengandungi 8 vitamin - b1, b2, b3, b5, b6, b12 asid folik dan biotin kesemuanya peelu dianbil serentak seperti yg dinyatakan dalam RDA.
Membantu pembentukan sel darah merah yang sihat, melawan tekanan dengan memastikan kesihatan fungsi saraf sekaligus meredakan sakit kepala, tekanan, kemurungan dan insomnia.


Mengimbangi tekanan darah, memelihara denyutan jantung, impuls saraf, penenang saraf, menggalak tidur lebih selesa, memperbaiki jantung berdebar, gementar, menperbaiki depresi, mood swing, sakit kepala serta pitam.

Jom hidup lebih sihat, lebih baik mencegah penyakit dari mengubatinya..selagi kita masih ada peluang jom perbaiki amalan kita seharian.

Untuk sebarang pertanyaan 'contact' SID anda,
NORAZLINA SABRAN [Id : 1109279]

No comments:

Post a Comment