Wednesday, May 21, 2014

Mengubati kemurungan akibat stress!


Haaa..tengok gambar kat bawah..tau tak nak cerita apa hari ni?

Zaman sekarang orang panggil depression atau kemurungan. Orang dulu2 panggil meroyan. Kebiasaannya terjadi pada wanita selepas melahirkan anak. Tapi ada jugak yang mengalaminya bukan kerana melahirkan pun tapi mungkin sebab penat & stress tetang kehidupan harian. Kita ni orang perempuan memang banyak pekara nak dibuat dan banyak sangat berpikir tu yang jadi gitu.

Tambah2 lagi jika mula-mula jadi ibu atau kehamilan seterusnya yang tidak di rancang. Boleh menambah stress dalam hidup dan mengheret kita masuk ke dalam masalah KEMURUNGAN nih.
Meroyan atau kemurungan 'posnatum' ialah satu masalah yang biasa. Dulu, pendapat umum ialah bahawa 1 dalam 10 orang ibu menghidapnya. Pendapat sekarang ialah 1 dalam 4 ibu menghidap penyakit ini. Semakin ramai nampaknya kan??? (aku salah seorang daripadanya) Hmmmmmmmh..

Tanda dan simptom adalah berbeza bagi setiap ibu, kita akan merasa seperti....
  • perasaan putus asa;
  • bersalah;
  • amat letih, penat;
  • muram;
  • sering menangis;
  • sunyi;
  • gelisah;
  • terperangkap
  • rasa hidup akan berakhir
  • jantung berdegup kencang
  • ketakutan, kerisauan

Dah stress duk dapur...

Semua ibu merasakan satu atau lebih dari perasaan tersebut pada masa-masa tertentu. Tapi, jika kita merasa tidak berdaya langsung dan perasaan ini tidak reda-reda walaupun masa terus berlalu, anda mungkin menghidap meroyan atau kemurungan posnatum.

Lazimnya, ia berlaku apabila umur bayi anda antara 4 hingga 6 minggu, tetapi ada kalanya ia bermula beberapa bulan selepas dia dilahirkan. Sebelum itu kita rasa gembira sangat menjaga bayi,  kemudian, menyedari kemurungan datang secara perlahan. Jika anda mengalami kemurungan semasa kehamilan, ketibaan bayi anda mungkin tidak dapat membantu meringankan beban anda.

Aku menghadapi masalah ni selepas 3 bulan melahirkan anak no 3. Sampai terpaksa cek dada@jantung kat doktor tau..doktor bagi multivitamin sebab dia kata mungkin Anemia & Anxiety disorder gtu.. truk gak la aku kena..Aku mengadu jugak kat kawan2 baik. Sampai satu hari jalan2 dengan hubby kt Mahkota parade husben aku belikan multivitamin khusus untuk breastfeeding mummy. Hampir setengah botol guna multivitamin tu...aku PM2 semula dengan kawan online yang dah lama aku kenal.. Aynies Anies (sekarang mak SHAKLEE aku) Dia la suggest Vitalea kat aku..Aku memang pernah amik masa pregnant...tapi masa tu lom ada kesedaran tentang kesihatan.. Takde la konsisten...tak kisah pon..Pas makan multivitamin jenis XXX ni kurang la ckit masalah aku tu..bertenaga semula..tapi lom setle sepenuhnya. Aku asik demam & selesema...see? nampak sangat antibodi lemah.. Aku pon stat order Sustained Release Vitamin C memandangkan aku memang percaya sangat dengan Shaklee walaupun sebelum ni makan ON-OFF jek kan.. (sekarang tak culas lagi). Pas Anies offer masuk ahli..sume vitamin aku amalkan untuk kesihatan aku..aku stat amik ESP, Mealshake, B COMPLEX, Ostematrix dan Vitalea (multivitamin) yang paling penting...ni sume untuk ibu2 yang menyusu atau tak...ibu2 yang aktif..bapa2 yang sibuk..Sebab kalau kita kekurangan nutrien dalam badan mudah je penyakit nak datang. Betul tak? ke korang memang betul2 sihat?


 

Haahaa...panjang pulak ceritaku.. Padahal nak share je macamana aku selesaikan masalahku.. salah satunya memang amik VITAMIN la.

Vitamin yang paling penting untuk menangani masalah stress dan kemurungan adalah vitamin B. Tapi tahu tak? Vitamin B ni takleh disimpan kat dalam tubuh badan kita. Kita mesti dapatkan mikronutrien yang penting ni daripada diet dan supplement. Vitamin B ni boleh dirosakkan oleh gula halus, nikotin, pengambilan alkohol yang berlebihan dan kafein. Selain tu, vitamin yang baik untuk stress dan kemurungan juga adalah vitamin antioksidan iaitu Vitamin C dan Vitamin E.

Vitamin B juga telah dibuktikan untuk membantu meningkatkan mood. Vitamin B yang mengandungi 8 keluarga Vitamin B semestinya adalah Shaklee B-Complex.


Khasiat utama vitamin B-Complex

1. Menukar makanan kepada tenaga
Membantu penghadaman
Membantu menukar lemak, karbohidrat dan protein kepada tenaga, dan sekaligus mengurangkan masalah keletihan / kelesuan

2. Melawan tekanan
Memastikan kesihatan fungsi saraf, sekaligus meredakan sakit kepala, tekanan, kemurungan dan insomnia

3. Membantu tumbesaran
menggalakkan tumbesaran yang sihat dan normal bagi bayi dan kanak2
membantu pembinaan DNA dan sel2 baru serta mengurangkan risiko kecacatan otak atau tulang belakang

4. Rambut beruban dan gugur
membaiki masalah kulit kepala, kelemumur, rambut gugur, beruban
mengekalkan kesihatan rambut

5. Baik untuk mata
mengurangkan masalah keletihan mata
mencegah katarak
meningkatkan kualiti penglihatan
perkasakan memori dan daya pemerhatian serta fokus

6. Mencegah anemia
membantu pembentukan sel darah merah yang sihat dan antibodi
merangsang sirkulasi darah dalam tubuh
merendahkan paras sistin untuk kesihatan kardiovaskular
merawat atau mencegah anemia, sakit kepala, pening, lemah semangat, keletihan, migrain, muntah2, mabuk darat atau laut

7. Meredakan senggugut
baik untuk masalah senggugut (PMS),
meredakan kerisauan, keresahan dan masalah penghadaman, terutamanya mereka yang mengambil ubat hormon dan ubat tahan sakit

8. Mencegah perlcche
dikenali juga sebagai kerekahan mulut (mouth chilitis)
mencegah jangkitan lidah (glossitis)
nafas berbau

9. Detoksifikasi
meredakan alahan
Cara memilih vitamin B-Complex yang terbaik
  • mengandungi kesemua 8 vitamin – B1, B2, B3, B5, B6, B12, asid folik dan biotin sebagaimana dinyatakan dalam RDA (kesemuanya perlu diambil pada masa yang sama)
  • harus mengandungi 100% RDA untuk asid folik dan biotin
  • pastikan jurang peratusan nilai harian B1, B2, b3 dan B12 tidak terlalu besar
  • elakkan pengambilan B-Complex yang menawarkan rumusan larut-air (sustain release)
 B-Complex Shaklee mengandungi 120 biji yang boleh diamalkan selama 4 bulan.
Harga pasaran hanya RM 53.75

Ok, selain mengamalkan vitamin masalah kemurungan akibat stress ni jugak boleh diatasi dengan memperbanyakkan amalan2 rohani..seperti SOLAT 5 WAKTU wajib penuhi, solat2 sunat malam seperti solat taubat, hajat, dan Tahajud..Zikrullah sentiasa..bibir harus di basahi dengan nama-nama Allah untuk mengelak dari gangguan2 syaitan. Bacalah AlQur'an selalu..dekatkan diri dengannya nescaya hati kita lapang & tenang. Kalau ada apa2 yang merungsingkan bacalah "la illah hailla anta subhanaka inni kuntu minalzolimn " Insya-Allah... semua akan OK.

Jika berminat jom 'contact'
Lyna Sabran

♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 1109279 ]
♥ Contact No | WhatsApp :019 680 0226
♥ Emel : mummy.beela@gmail.com
♥ Blog :http://mummynabvitalounge.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment