Sunday, May 4, 2014

Petua hilangkan migrain CARAKU..

Salam,

huish...lama tak update blog ekk?? busy dengan permasalahan keje...line internet kat umah pon kureng baik dekat umah ku ini..semenjak dua menjak ni..makin slow motion...nak save tak bulehhhh..Klu pat save...BERNASIB BAIK..huuhuu...

Minggu lepas aku sibuk sikit....bersusun jemputan kenduri kahwin...nak kata tolong tak jugak..TOLONG MAKAN JE AR...Sume NASI BERIANI..Orang Johor la katakan..huuhuu ^__^
Cuaca sangat pulak sangat le panas...bila tengahari Panas macam nak ke mendung... pastu hampir2 nak hujan..bahang mula terasa..Mula lar...Petang tu kePENINGan...Aku ni dulu2 ada MIGRAIN..masa mengandung lagi terok..tiap2 ari peniing.. Semua akibat stress dengan aktiviti harian & kurang rehat & penat. Ubatnye kopi & paracetamol... [masa tu tak konsisten amik Shaklee] tapi sejak aku TRY amik Bcomplex + Ostematrix..ajaib la!!! dah berkurang migrain yang selama ni meng'hantui' aku...bukan cerita kosong k....Sebab aku cuba elakkan makan Paracetamol banyak2kerana ia bole mendatangkan kesan buruk [terhadap buah pinggang]  pada masa akan datang.. Doktor2 pon sekarang takut nak makan paracetamol lagi...

Kena konsisten amalkan 2 jenis SUPPLEMEN tuh. Kenapa aku cakap 2 jenis supplemen tu bole kurangkan migrain @ sakit kepala???

Faktanya ialah....
Ostematrix (Kalsium, Magnesium & Vitamin D)
Kalsium bukan sahaja membina tulang dan gigi, malah ia membantu menetapkan ritma jantung, menyelesaikan masalah insomnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran, dan membantu dalam pembekuan darah. Kalsium juga sangat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf dan otot, serta buah pinggang. Ia juga mengurangkan kadar kolesterol dalam darah.
Magnesium pula penting untuk metabolisma kalsium. Ia membantu untuk mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu punca yang dipercayai penyebab migraine. Satu kajian telah dibuat ke atas Magnesium, dan didapati ia membantu mengurangkan sakit kepala migrain dan mengurangkan frekuensinya.
Vitamin D pula penting untuk penyerapan kalsium. Kalsium yang tiada vitamin D tidak boleh diserap oleh tubuh, dan boleh tertinggal sebagai batu dalam ginjal atau pundi kencing.

B Complex
Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine) telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitkan akibat migrain. Vitamin B lengkap dalam B Complex Shaklee memastikan anda bukan saja mengurangkan risiko diserang migraine, tapi juga mencegah penyakit-penyakit lain seperti depresi, stroke dan sebagainya.
Bagi penderita migraine, anda hendaklah mengetahui penyebab-penyebab yang boleh menjadikan anda diserang migraine. Sekiranya ia berpunca dari pemakanan, maka anda perlulah menjaga pemakanan anda. Begitu juga dengan perkara2 lain seperti aktiviti harian dan sebagainya. Serta, pertimbangkanlah tentang mengambil vitamin/supplement sebagai pembantu untuk menyelesaikan masalah anda, kerana ia pasti lebih baik dari makan ubat berasaskan dadah secara berterusan

Selain tu, cara aku...aku suka minum air lebih 2 liter sehari...sebab aku tau bila aku pening di sebabkan kurang tidur, penat, dehidrasi [sebab berpanas]...otak mesti kurang oksigen...Daripada air yang cukup dapat membekalkan oksigen ke otak...[baca tentang FAKTA TENTANG AIR kat sini..

Ada lagii...aku pernah terbaca.. artikelnya lebih kurang begini...

" Dari segi perubatan, kesan sujud yang lama akan menambahkan kekuatan aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala dan migrain, menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkan mentaliti seseorang.
Dengan bersujud juga, insyaAllah boleh mengelakkan pendarahan otak jika tiba-tiba menerima pengepaman darah ke otak secara kuat dan mengejut serta terhindar penyakit salur darah dan sebagainya.

Dari segi psikologi pula, sujud membuatkan kita merasa rendah diri di hadapan Yang Maha Pencipta sekali gus mengikis sifat sombong, riak, takbur dan sebagainya.

Menurut kajian, terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak dimasuki darah sedangkan setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal dan sempurna. "

Ok, selamat mencuba... =)




Lyna Sabran

♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 1109279 ]
♥ Contact No | WhatsApp :019 680 0226
♥ Emel : mummy.beela@gmail.com
♥ Blog :http://mummynabvitalounge.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment