Monday, July 7, 2014

PHYTOCOL-ST 'vs' KOLESTROL

Bismillahirrahmanirrahim...

Wah!!! Sedap korang makan bulan puasa ni ek? Korang dah kenapa? Bulan ni kan bulan DETOKS.."membersihkan perut" Jangan la bedal semacam...

Macam ni ke korang makan TIME bebuka puasa???




Haahaa...Melampau la tu kan!! Please...Eat Clean, banyakkan minum air masak & kurma ketika berbuka, Jangan ambil air bergas, kurangkan makanan berminyak, makanan yang dibakar, berkrim, berlemak dan sebagainya... Sayangi la 'badan' anda..Sayangi la jantung anda... Bila ia berhenti bekerja sbb penat layan perangai korang.. Korang dah tak boleh buat apa dah... Nak nangis pon dah tak bole.. sebab dah KAKU!

Hari ini bukan nak cerita tentang JANTUNG.. tapi nak cerita penyebab sakit jantung... si kolestrol! Dengan KOLESTROL ni kita boleh dapat macam2 penyakit... bukan yang berbadan 'COMEL' je boleh 'dapat' kolestrol..kalau si SLIM yang nak sangat GEMUK..makan makanan tak sihat..pon kemungkinan besar boleh diserang kolestrol...

Tak percaya???

6 JUTA rakyat Malaysia mengalami masalah kolestrol tinggi!

Kolestrol terdiri daripada yang sihat dan tidak sihat.



APA ITU KOLESTROL?
Kolesterol ialah sejenis jisim lembut seperti lemak dan berlekit seperti lilin dan dijumpai di dalam aliran darah dan dalam semua sel badan. Kolesterol merupakan bahagian penting dalam badan yang sihat kerana ia digunakan untuk mengeluarkan membran sel dan sesetengah hormon, serta membantu melicinkan fungsi badan lain yang memerlukannya.
Namun, terlampau banyak kolesterol dalam darah akan mengundang risiko besar untuk diserang penyakit jantung koronari (seterusnya akan membawa kepada serangan jantung) dan angin ahmar.




PUNCA?
  • Keturunan- risiko 6 kali lebih besar anak menghidap kolesterol
  • Umur- Zaman sekarang umur 28 tahun keatas dah boleh kena kolesterol. Kebanyakkan lelaki berumur 50 tahun keatas mempunyai risiko lebih tinggi dan Wanita yang telah menopause mempunyai risiko tinggi
  • Obesiti
  • Makanan- makan mengikut nafsu.
  • Diabetes 'melitus'
  • Merokok
  • Diet yang salah
  • Gaya hidup yang tidak sihat

    Pemakanan Orang Malaysia...

Akibat Kolestrol Tinggi


CARA MENGATASI?


Anda boleh menurunkan kolesterol anda dan mengurangkan risiko penyakit jantung & angin ahmar. Sama ada anda telah diberi ubat preskripsi atau dinasihatkan untuk membuat perubahan diet dan gaya hidup untuk membantu menurunkan kolesterol anda, ikutilah saranan doktor anda dengan baik. Untuk mengekalkan kolesterol anda dalam kawalan anda disarankan... membuat jadual untuk ujian kolesterol, makan makanan yang rendah kolesterol dan lemak tepu dan bebas dari lemak trans, kekalkan berat yang sihat, dan sentiasa aktif secara fizikalnya.

Kajian terkini membuktikan empat produk berasaskan sumber semula jadi juga dapat membantu merendahkan tahap kolesterol secara berkesan, tanpa kesan sampingan. Empat bahan itu adalah sterol tumbuhan (plant sterols), bijirin oat, minyak ikan Omega 3 dan Psyllium Husk.

  1. Sterol tumbuhan yang turut dikenali Phytosterols atau Stanols adalah sebatian pada tumbuhan dan bersifat merendahkan tahap kolesterol. Malah, pengambilan produk itu akan menurunkan tahap kolesterol sebanyak 10 peratus hingga 15 peratus. 

  2. Oat - bijirin yang mengandungi serat larut dikenali ‘beta glukan’ yang terbukti merendahkan tahap kolesterol mereka yang mengamalkan pemakanannya. Kandungan serat, karbohidrat kompleks dan protein yang tinggi itu turut membantu menstabilkan kadar glukos dalam darah. 

  3. Minyak ikan Omega 3 pula adalah asid lemak yang penting bagi metabolisma normal kerana ia mengandungi Asid Lemak Tak Tepu (EPA) bagi mengurangkan inflamasi seluruh badan. Produk ini juga sesuai untuk penghidap masalah kesihatan hipertrigliseridemia, kardiovaskular sekunder dan tekanan darah tinggi. Persatuan Jantung Amerika mengesyorkan kepada pesakit jantung koronari supaya mengambil 1 gram minyak ikan seperti produk ini setiap hari.

  4. Psyllium Husk pula secara lazimnya digunakan untuk menangani sembelit, sindrom sakit perut serta meningkatkan kemampuan dan mengekalkan otot usus. Pada masa sama, penggunaannya mampu untuk menurunkan tahap kolesterol, mengawal diabetes dan mengurangkan risiko penyakit jantung koronari. Hasil kajian dijalankan The American Journal of Clinical Nutrition menunjukkan produk itu jika digunakan bersama bahan makanan, berkesan untuk mengurangkan glukosa dalam darah.

    Supplemen Semulajadi Shaklee InsyaAllah dapat membantu menurunkan paras KOLESTROL...
PHYTOCOL-ST menurunkan kolestrol secara semulajadi


Phytocol-ST -  membantu menghalang penyerapan kolestrol dan merendahkan tahap kolestrol LDL (kolestrol tak sihat). Mengandungi 2000mg fitostrol daripada tumbuhan yang diperlukan badan setiap hari.

Garlic – Allisin adalah sebatian yang terdapat di dalam "bawang putih" (garlic). Sertiap tablet mengandungi 500mg bawang putih.
Ia dapat merendahkan kadar kolesterol dan tekanan darah.
Bawang putih telah digunakan sejak turun-temurun untuk menurunkan kadar kolesterol secara semulajadi.

Omega Guard [baca sini] – EPA dan DHA menurunkan kadar kolesterol ‘jahat’ LDL. Omega Guard adalah minyak ikan yang kaya dengan EFA (essential fatty acid) atau asid lemak perlu. Asid lemak jenis Omega-3 membantu meningkatkan kadar kolesterol HDL (kolesterol baik). Kolesterol baik ini akan mengeluarkan kolesterol dalam pembuluh darah agar tidak terjadi pengenapan kolesterol di situ.

Kalau korang ada mengalami masalah kolestrol tinggi dan sedang menjalani rawatan dengan doktor, saya nasihatkan rujuk kepada doktor terlebih dahulu sebelum mengambil sebarang supplemen. Ini di khuatiri pengambilan supplemen mempunyai tidak balas dengan ubat yang diambil.
Supplemen bukan 'ubat magic' yang bole menyembuhkan kesihatan sekelip mata yer. Pengambilan supplemen secara konsisten dan gaya hidup yang sihat perlu untuk membantu anda lebih sihat.



Lyna Sabran

♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 1109279 ]

♥ Contact No | WhatsApp :019 680 0226

♥ Emel : mummy.beela@gmail.com

♥ Blog :http://mummynabvitalounge.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment