Friday, February 27, 2015

Elak HEAT STROKE di musim panas melampau...

Tak larat I dgn cuaca sekarang...Panas melampau ni dijangka berlarutan sehingga hujung bulan Mac.Hukhukhuk.. Ni baru azab panas dunia..
Kat akhirat nanti??? Matahari sejengkal atas kepala...berjuta kali ganda tak tahan kan.
Apa pun, yang berlaku di atas dunia ni atas kuasa Allah.Kita sebagai manusia hendaklah redha dan sentiasa mendekatkan diri, memohon pertolongan dariNya.
Ok, sebenarnya.. sejak seminggu dua ni.. aku asyik terdengar cerita tentang 'heat stroke' kat tv dan terbaca info tentang ni.
Jangan main2.. heat stroke ni mampu meragut nyawa jika tidak di rawat secepat mungkin!
Mereka yang lebih berisiko adalah warga emas berusia 50 tahun ke atas tapi tak bermakna..kita yang muda ni bole terlepas dari risiko ni.


Apa tu 'heat stroke'? Atau strok haba...
Cuaca panas sekarang ni bole mendatangkan pelbagai mudarat dan penyakit.Jadi kita semua sangat memerlukan air yang cukup untuk memastikan badan kekal terhidrat.
Bila badan kekurangan air.. maka berlaku la 'dehidrasi'.Antara masalah yg bole berlaku kesan dehidrasi tadi seperti kepala berdenyut, mual, muntah, letih, mudah pitam.. mulut & kulit kering.Dalam kes yang teruk bole mengudang kematian!
Hal ini bole berlaku apabila suhu badan meningkat secara mendadak, individu boleh menjadi pitam lalu meninggal dunia.
Bagaimana nak tahu dengan mudah kita dehidrasi?
  • kurang membuang air kecil Atau
  • air kencing berwarna kuning gelap/sangat keruh

    Oleh itu, sangat penting kita menjaga RUTIN minuman seharian supaya tubuh sentiasa mempunyai bendalir lalu mengurangkan kemungkinan tubuh menjadi panas melampau.

    Ada beberapa TIPS yang bole kita jadikan panduan supaya kita kekal bertenaga spanjang hari. Antaranya...
    • Jangan tunggu sehingga haus baru nak minum.Seeloknya ambil 500ml setiap 2 jam pada waktu siang.Kalau tak suka ambil air kosong ambil la Performance drink. Rasa oren yang menyegarkan badan serta merta.
    • Elakkan minuman manis, kurangkan minuman manis kerana kadar gula yang tinggi mampu menggalakkan proses dehidrasi.Performance drink tiada kandungan gula dan perasa tiruan!
    • Elakkan berada di luar bangunan dengan kerap.Selalu berada di dalam bangunan yang dingin terutama kepada mereka yang berisiko.
    • kurangkan juga aktiviti luar, jika perlu.. selalu membawa krim pelindung matahari, payung dan botol air yang di isi dengan air... paling bagus PERFORMANCE DRINK kerana ia minuman mencegah dehidrasi.
    • kurangkan makanan pedas kerana jika ia diambil berlebihan ia boleh meningkatkan suhu badan.

      Dan dengan itu, minuman paling baik untuk terus terhidrat adalah minuman isotonik (yang tiada gas).Minuman elektronik mempunyai peranan didalam penyimpanan cecair yang anda gunakan dan menggalakkan penghidratan semula.
Ketahui lah, bahan utama dalam minuman isotonik Shaklee ni selain air ia juga mengandungi sodium, chloride, magnesium, kalsium dan potasium yang merupakan komponen elektrolit penting dalam tubuh.
Next.. kita cerita pulak.. Performance drink ni untuk siapa je selain untuk mengelak dehidrasi?

[Untuk masalah SAKIT TEKAK -klik sini-]

No comments:

Post a Comment