Thursday, September 18, 2014

4 Tips kurangkan DEMAM SELESEMA dan sakit tekak..

Assalamualaikum,
Kepala dah pening..hidung dah tersumbat..tanda2 demam selesema dah menjelma. Memang tak larat kalau ikutkan sangat... cara paling cepat untuk kurangkan simptom demam selesema ni.. tapi caraku.


1st sekali...sakit atau tak.. air masak mesti cukup 2-3 liter sehari. Paling baik jauhkan minuman AIS dan lebihkan minuman SUAM.


2nd selain minum air banyak... korang bole hisap gula2 ber'menthol' untuk melegakan tekak yg perit atau berkumur dengan pencuci mulut.Supaya kuman2 mudah terhapus..


3rd, cara ku.. tak nak kepala berat dan nak bagi peluh keluar. Aku bersenam...  (workout @ gym) kalau tak gi gym pon..buat simple routine sampai kuar peluh. Pastikan malam pat tidur yang cukup & berkualiti. Jgn lupa sebelum tidur gosok gigi heehee... dan kumur2 dengan mouthwash yer :D

4th, makan vitamin C untuk menguatkan sistem imun selain tu bole ambil performance drink & nutriferon.
Apa??? Kalau makan supplemen tak akan jatuh sakit? Heehee..bukan macam tu. Supplemen adalah makanan tambahan.Kita sering kekurangan nutrien di dalam hidangan seharian. Contoh seperti sayur, jika di masak lebih dari suhu 40 darjah..musnah la zat yang terkandung di dalam sayur. Sebab tu vitamin penting untuk 'cover' semula nutrien yang hilang.
Kalau demam selesema ni penyakit biasa... Ia adalah salah satu cara penghapus dosa2 kecil.Dugaan dari Allah.Terima dengan redha.Banyakkan beristigfar ketika sakit ni. At least, klu amik supplemen penyakit tu tak jadi bertambah kronik.
Kalau nak UPGRADE tahap kesihatan bole contact ~


Lyna sabran 

♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 1109279 ]
♥ Contact No | WhatsApp :019 680 0226
♥ Emel : mummy.beela@gmail.com
♥ Blog :http://mummynabvitalounge.blogspot.com/


No comments:

Post a Comment